Loading...
 Start Page
Τρίτη 19 Φεβ 2013

Με αφορμή την παρουσίαση του προσχεδίου του εθνικού σχεδίου δράσης, σε εφαρμογή του άρθρου 32 του Ν. 4036/2012 η Διοικούσα Επιτροπή του Παραρτήματος, σε συνεργασία με την Επιτροπή Κλάδου Γεωπόνων του Παραρτήματος, εξέτασε το θέμα και προχώρησε ομόφωνα στις παρακάτω παρατηρήσεις:

  1. Στον πίνακα του τμήματος Α, παρ. 2 αναφέρεται ότι «οι σύμβουλοι Ο.Φ. στην χώρα μας δεν απαιτείται νομοθετικά να έχουν συγκεκριμένο τίτλο σπουδών....». Προφανώς η καταγραφή αυτή αναδεικνύει ένα σοβαρό νομοθετικό κενό αφου δεν μπορεί σύμβουλοι φυτοπροστασίας να είναι επιστήμονες άλλοι πλην των γωπόνων. Η νομοθετική αυτή παράλειψη θα πρέπει να καλυφθεί μέσα από νομοθετική ρύθμιση και στο υπό εξέταση σχέδιο δεν θα πρέπει να υπάρξει παράθυρο διαφορετικών ερμηνειών
  2. Στο κομμάτι της κατάρτισης των συμβούλων ορθολογικής χρήσης  (παρ. 3.3 και παρ. 6.1 και 6.9) καθώς και στο κομμάτι της συμπηρωματικής κατάρτισης διανομέων και συμβούλων γεωργικών φαρμάκων (παρ. 7.2) θα πρέπει να απαληφθεί κάθε αναφορά σε συμβούλους που δεν διαθέτουν βασικό τίτλο σπουδών γεωπόνου ή συναφούς ειδικότητας τεχνολόγου γεωπονίας, όχι μόνο γιατί αντίκειται στον νόμο και στο Π.Δ. 344/2000 αλλά και γιατί πρόκειται για μια εντελώς αντιεπιστημονική προσέγγιση. Εξαίρεση πρέπει να είναι ρητή μόνο για τους υφιστάμενους διανομείς οι οποίοι δεν διαθέτουν πτυχίο γεωπόνου και μόνο για αυτούς
  3. Όσον αφορά την αρχική κατάρτιση επαγγελματιών χρηστών (παρ. 3.1) οι οποίοι διαθέτουν βασικό τίτλο σπουδών γεωπόνου ή συναφούς ειδικότητας τεχνολόγου γεωπονίας θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη μη αναγκαιότητας κατάρτισης για τον ευνόητο λόγο ότι δεν είναι απαραίτητη αφού οι παραπάνω προφανώς και έχουν το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο, πόσο μάλλον όταν σε μια αρχική κατάρτιση δίνονται στοιχειώδεις γνώσεις
  4. Στον πίνακα (1) της σελ. 7 του σχεδίου στις δομές κατάρτισης των εκπαιδευτών Ο.Χ.Γ.Φ. και διανομέων και συμβούλων Ο.Χ.Γ.Φ. θα πρέπει να προστεθεί και το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. αφού αποτελεί αφενός επίσημο όργανο της πολιτείας αλλά και επιστημονικό αντιπρόσωπο του συνόλου των γεωπόνων
  5. Στο υποσύστημα Α για την «κατάρτιση εκπαιδευτών Ο.Χ.Γ.Φ.» (κεφ. 5) δεν γίνεται στα αντικείμενα κατάρτισης, καμία αναφορά σε γνώσεις σχετικά με τα καθήκοντα του τεχνικού ασφαλείας που προβλέπεται στον Ν.1568/1985. Με τον νόμο αυτό προβλέπεται ως υποχρεωτική η απασχόληση γεωπόνου ως τεχνικού ασφαλείας στην γεωργία π.χ. θερμοκηπιακές μονάδες που απασχολούν εργαζομένους. Επομένως είναι απαραίτητη η παροχή γνώσεων πάνω στον νόμο αυτό     
  6. Σχετικά με την εκπαίδευση των αγροτών - επαγγελματιών χρηστών (παρ. 8.3), αυτή πρέπει να προβλεφθεί να μπορεί να γίνει κατά προτεραιότητα από δημόσιους φορείς ώστε τα έξοδα κατάρτισης να είναι συμβολικά, διαφορετικά τα έξοδα αυτά θα πρέπει να καλύπτονται από πηγές άλλες εκτός των αγροτών, σε διαφορετική περίπτωση μιλάμε για μια επιπλέον επιβάρυνση η οποία θα έχει σαν αποτέλεσμα η όλη διαδικασία να μην αντιμετωπιστεί θετικά από τον αγροτικό πληθυσμό. Τέλος, ειδικά στην διαδικασία εξέτασης σε ιδιωτικές δομές θα πρέπει να προβλεφθεί και η παρουσία δημοσίου λειτουργού ως επιτηρητή προκειμένου να υπάρχει η μέγιστη δυνατή διαφάνεια της διαδικασίας
  7. Η διάρκεια του πιστοποιητικού για τους επαγγελματίες χρήστες αναφέρεται ότι θα είναι τριετής (παρ. 8.5). Ο χρόνος αυτός δεν κρίνεται επαρκής ώστε να υπάρξουν τέτοιες σημαντικές επιστημονικές αλλαγές για τις οποίες θα πρέπει να υπάρχει νέα εκπαίδευση. Προτείνεται η διάρκεια του πιστοποιητικού να είναι δεκαετής
  8. Όσον αφορά στην δυνατότητα εφαρμογής γεωργικών σκευασμάτων μόνο από επαγγελματίες χρήστες (τμήμα Β «απαιτήσεις για τις πωλήσεις των γεωργικών φαρμάκων»), θα πρέπει να ληφθεί πρόνοια για τις περιπτώσεις ερασιτεχνικών καλλιεργειών είτε παραγωγικών φυτών είτε καλλωπιστικών. Η αδυναμία προμήθειας σκευασμάτων ακόμη και χαμηλής τοξικότητας για τις παραπάνω περιπτώσεις, μπορεί να δημιουργήσει τεράστια προβλήματα, ειδικά σε αστικές ή ημιαστικές περιοχές και θα πρέπει να εξεταστεί από τώρα
  9. Στο σημείο αυτό και σε σχέση με το Τμήμα Β του υπό εξέταση σχεδίου, πρέπει να τονιστεί η αναγκαιότητα να προχωρήσει η εφαρμογή του Ν. 2538/97 (άρθρο 7α). Αρχικά η ικανοποίηση της επιταγής του νομοθέτη μπορεί να γίνει με την ηλεκτρονική καταγραφή - ηλεκτρονική «συνταγή» των γεωργικών φαρμάκων που πωλούνται σε επαγγελματίες χρήστες. Στην διαδικασία αυτή θα πρέπει να συμμετέχουν τόσο οι διανομείς γεωργικών φαρμάκων αλλά και όσοι γεωπόνοι έχουν τεκμηριωμένη γνώση στο γεωργικό φάρμακο. Για τον λόγο αυτό πρέπει να προβλεφθεί χρονοδιάγραμμα για την δημιουργία της απαραίτητης ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία θα πρέπει να αναφέρεται απαραίτητα με ποιου την επιστημονική συμβουλή («συνταγή») γίνεται η χορήγηση του γεωργικού φαρμάκου. Περαιτέρω, για την αποτελεσματικότερη διασταύρωση της ορθής εφαρμογής του μέτρου που προβλέπεται στον Ν. 2538 θα πρέπει να υπάρξει σύνδεση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας με τις υπηρεσίες ελέγχου τροφίμων του Υπ.Α.Α.Τ. οι οποίες μέσα από πύκνωση ελέγχων για την  παρουσία υπολλειμάτων στα παραγόμενα προϊόντα θα μπορούν να ενημερώνουν την Δ/νση Προστασίας Φυτ. Παραγωγής του Υπουργείου, τόσο για τον παραγωγό όσο και για τον σύμβουλο αυτού ή τον διανομέα που έκανε την ηλεκτρονική καταγραφή χορήγησης γεωργικού φαρμάκου
  10. Στα ίδια παραπάνω πλαίσια είναι αναγκαίο να θεσμοθετηθεί η ενεργότερη συμμετοχή του γεωπόνου συμβούλου στην παραγωγική διαδικασία και μεταξύ άλλων η εκπαίδευση των παραγωγών στην πολλαπλή συμμόρφωση. Η τελευταία μπορεί να αποτελέσει μέρος της εκπαίδευσης του κεφ. 8 του σχεδίου αφού συνδέεται με περιβαλλοντικούς και άλλους στόχους η ικανοποίηση των οποίων σχετίζεται και με την ορθολογική χρήση γεωργικών φαρμάκων
  11. Στο κομμάτι της επιθεώρησης του εξοπλισμού  θα πρέπει να προβλεφθεί οι επιθεωρητές να είναι γεωπόνοι με ειδίκευση στα γεωργικά μηχανήματα (πρώην τμήμα εγγείων βελτιώσεων και γεωργικής μηχανικής Γ.Π.Α.)  
  12. Όσον αφορά στο Τμήμα Η του σχεδίου θα πρέπει να υπάρξει ιδιαίτερη πρόνοια για την περίπτωση κατοικιών οι οποίες βρίσκονται εκτός σχδίου πόλεως και εντός γεωργικής ή κτηνοτροφικής ζώνης. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να δημιουργηθούν ιδιαίτερα προβλήματα σε μια καλλιέργεια από την εφαρμογή υποχρέωσης τήρησης απόστασης 50 μέτρων. Επιπλέον πρέπει να αναφερθεί το σημείο μέτρησης της απόστασης. Τέλος σε περίπτωση ανέγερσης κατοικίας εκτός σχεδίου και εντός υφιστάμενης γεωργικής ζώνης θα πρέπει να προβλεφθεί η υποχρέωση τοποθέτησης του κτιρίου σε τρόπο ώστε να ικανοποιεί αυτό την απόσταση των 50 μέτρων, διαφορετικά να μην είναι δυνατή η έκδοση άδειας δόμησης
  13. Όσον αφορά στην διαχείριση των κενών συσκευασιών και όποιων άλλων αποβλήτων από την χρήση φυτοφαρμάκων τα οποία θεωρούνται μη επικίνδυνα, η διαχείρισή τους πρέπει να γίνει μέσα στο εθνικό πλαίσιο του Ν. 4042/2012 και της ΚΥΑ 50910/2727/2003 για την διαχείριση των μη επικίνδυνων στερεών αποβλήτων. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει η Ε.Ε.Α.Α. να αναλάβει την οργάνωση του συστήματος συλλογής των στερεών αυτών αποβλήτων, ειδικά όταν οι εταιρείες εμπορίας φυτοφαρμάκων καταβάλλουν τέλη προς τον φορέα αυτό. Όσον αφορά στα απόβλητα υπολειμμάτων ψεκαστικών υγρών τα οποία θεωρούνται επικίνδυνα, θα πρέπει να οργανωθεί, πιθανόν με πρωτοβουλία του Υπ.Α.Α.Τ. και στην συνέχεια να αδειοδοτηθεί σύστημα συλλογής και προσωρινής αποθήκευσης αυτών με τρόπο ώστε αυτό να είναι εύκολα προσβάσιμο από τους επαγγελματίες χρήστες. Σε συνέχεια αυτού θα πρέπει να δημιουργηθεί ο φορέας τελικής παραλαβής αυτών προς περαιτέρω διάθεση, αξιοποίηση ή οποιαδήποτε άλλη ενδεικνυόμενη εργασία στα πλαίσια της Κ.Υ.Α. 13588 για τα επικίνδυνα απόβλητα.

 

Για την Διοικούσα Επιτροπή 

Γεροκωστοπούλου 24, Πλατεία Γεωργίου, 26 221 Πάτρα

Τηλέφωνο: 2610 621 346 / Τηλέφωνο/φαξ: 2610 222 377 

e-mail:geotepel@otenet.gr & info@geoteepel.gr

Copyright © 2010 - 2024 ΓΕΩΤΕΕ, Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας | Παράρτημα Πελοποννήσου & Δυτικής Στερεάς Ελλάδας