Loading...
 Start Page
Παρασκευή 23 Σεπ 2011

Με την παρούσα επιστολή, το Παράρτημα Πελοποννήσου & Δυτικής Στερεάς Ελλάδας απέστειλε στις Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου παρατηρήσεις του, με τις οποίες εντοπίζονται σημεία της σχετικής Κ.Υ.Α. τα οποία χρήζουν διευκρινίσεων και πολιτικών αποφάσεων προκειμένου να υπάρξει ενιαία γραμμή των υπηρεσιών σε επίπεδο περιφέρειας. Πιο συγκεκριμένα:

  1. Όσον αφορά στο άρθρο 2, παρ. 3 πρέπει να τονιστεί ότι στόχος της υπό εξέταση Κ.Υ.Α. είναι η προστασία των υδατικών πόρων και θα πρέπει να γίνει προσπάθεια να εξυπηρετηθούν οι παραγωγοί με σκοπό το κοινό όφελος και όχι να δημιουργηθούν επιπλέον προβλήματα στον αγροτικό κόσμο. Για τον λόγο αυτό πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο οι παραγωγοί στους οποίους χορηγείται αρδευτικό τιμολόγιο να ενημερωθούν μέσω του λογαριασμού ρεύματος της Δ.Ε.Η. ή με πρωτοβουλία της Περιφέρειας από τα αρχεία της Δ.Ε.Η. για την υποχρέωσή τους να προβούν σε νομιμοποίηση της υδροληψίας τους για να αποφύγουν την επιβολή προστίμων. Στην περίπτωση που ένας παραγωγός επιλέξει τη συνέχιση της παράνομης δραστηριότητας τότε η Δ.Ε.Η. θα πρέπει να προβεί σε κατάργηση του αρδευτικού τιμολογίου και συνέχιση της ηλεκτροδότησης με οικιακό τιμολόγιο. Αυτό σημαίνει ότι εντός χρονικού διαστήματος 2,5 ετών από την έναρξη ισχύος της Κ.Υ.Α., οι παραγωγοί θα πρέπει να προσκομίσουν στη Δ.Ε.Η. την απαιτούμενη άδεια χρήσης νερού προκειμένου να συνεχίσουν να επιδοτούνται με το αρδευτικό τιμολόγιο
  2. Σχετικά με το άρθρο 4, παρ. 4 θα πρέπει να αναφερθεί ότι πρόκειται για μια εντελώς λανθασμένη προσέγγιση η οποία μάλιστα επικρατεί και στις κανονιστικές αποφάσεις των νομών της Περιφέρειας. Τα προβλήματα στους υδροφόρους ορίζοντες προκαλούνται από υπεραντλούμενες ποσότητες νερού και όχι από πολυπληθείς και κοντινές γεωτρήσεις. Άρα η πρόβλεψη αυτή δεν εξυπηρετεί την προστασία των υδάτων. Το μέτρο αυτό θα είχε νόημα μόνο στην περίπτωση νέων υδροληψιών και για όφελος των παραγωγών αφού το κόστος κατασκευής θα επιμεριζόταν και ο χρόνος απόσβεσης για κάθε παραγωγό θα μειωνόταν
  3. Πρέπει να διευκρινιστεί τι γίνεται στις περιπτώσεις που γεώτρηση ή πηγάδι είχε γίνει με άδεια δεν είχε συνδεθεί ποτέ με Δ.Ε.Η. και λειτουργούσε με πετρελαιοκινητήρα ή ότι άλλο και η άδεια αυτή έχει χαθεί. Στην περίπτωση αυτή προβλέπεται η έκδοση παραστατικού αρμόδιας δημόσιας αρχής (Άρθρο 6 παρ. 1β.). Πρέπει να διευκρινιστεί ποια υπηρεσία θα είναι αυτή και με ποιο τρόπο θα εκδίδει το παραστατικό. Στην περίπτωση αυτή μια αρχή μπορεί να είναι η πρώην Διεύθυνση Εγγείων Βελτιώσεων η οποία τώρα έχει ενταχθεί στις υπηρεσίες της Περιφέρειας και η οποία έχει στοιχεία για την περίοδο 1987-2005
  4. Σύμφωνα με το γράμμα του νόμου (άρθρο 6 παρ. 1ε.) απαιτούνται τίτλοι κατοχής όχι μόνο για τον πηγαδότοπο αλλά και για όλα τα υπό άρδευση αγροτεμάχια. Σε πολλές περιοχές η κατοχή των αρδευόμενων εκτάσεων προέρχεται από χρησικτησία. Αν απαιτηθούν αναγκαστικά συμβόλαια από τους παραγωγούς το κόστος θα είναι τεράστιο. Προτείνεται η τεκμηρίωση της κατοχής αλλά και η πιστοποίηση τους είδους και της έκτασης των καλλιεργειών από τη διασταύρωση των στοιχείων του ΟΣΔΕ. Σημειώνεται ότι το ΟΣΔΕ πλέον χρησιμοποιείται για το σκοπό αυτό από πολλά προγράμματα του ΠΑΑ (Σχέδια βελτίωσης, Βιολογική)
  5. Στην παράγραφο 1ε του άρθρου 6 δεν προβλέπονται ως παραστατικά τεκμηρίωσης κατοχής τα ΚΑΕΚ του κτηματολογίου. Θα πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο τα παραστατικά αυτά να γίνονται αποδεκτά, όπως και στην εφαρμογή της ΚΥΑ 43504/2005
  6. Όσον αφορά στο άρθρο 6, παρ 1ζ πρέπει να διευκρινιστεί αν οι Ο.Ε.Β. που θα χορηγήσουν βεβαίωση θα πρέπει να έχουν πρώτα εφοδιαστεί με την απαραίτητη άδεια χρήσης νερού. Σε περίπτωση τέτοιας απαίτησης τότε είναι σίγουρο ότι οι παραγωγοί θα υποβάλλουν πλήρη αίτηση μετά το εξάμηνο και κινδυνεύουν να επιβαρυνθούν με το προβλεπόμενο πρόστιμο, χωρίς δικιά τους υπαιτιότητα. Επομένως δεν θα πρέπει να υπάρξει τέτοια πρόβλεψη στην εγκύκλιο οδηγιών προς τις υπηρεσίες
  7. Σχετικά με το άρθρο 6, παρ. 1ζ πρέπει να αναφερθεί και πάλι ότι σε περίπτωση υδροληψίας σε περιοχή Ο.Ε.Β. θα πρέπει να υπολογιστεί και η περίπτωση μακροχρόνιας βλάβης του δικτύου του Ο.Ε.Β. ή λόγοι ανωτέρας βίας όπως αδυναμία Ο.Ε.Β. να λειτουργήσει λόγω διοικητικών και οικονομικών προβλημάτων, οπότε θα πρέπει να εκδίδεται σχετική βεβαίωση η οποία θα γίνεται δεκτή. Παράλληλα απαραίτητο είναι και σε περιπτώσεις που ο Ο.Ε.Β. καλύπτει κάποιες ανάγκες αλλά όχι το σύνολο, να χορηγείται άδεια συνυπολογίζοντας τις αρδευτικές ανάγκες της καλλιέργειας σε σχέση με την παρεχόμενη ποσότητα νερού από τον Ο.Ε.Β., το είδος της καλλιέργειας, τη συχνότητα παροχής του νερού ανά ενδιαφερόμενο παραγωγό. Προτείνεται η έκδοση πρότυπης βεβαίωσης που θα προωθηθεί προς τους Ο.Ε.Β. η οποία θα αναφέρει όλα τα παραπάνω στοιχεία
  8. Ως προς τις αρδευόμενες εκτάσεις αναφέρουμε και πάλι ότι είναι δυνατό τα στοιχεία να λαμβάνονται από το ΟΣΔΕ του έτους 2005 του παραγωγού και να μην απαιτείται άλλο παραστατικό  
  9. Πρέπει να δοθούν οδηγίες στις κατά τόπους υπηρεσίες ότι όπου δεν απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση δεν προβλέπεται προσκόμιση βεβαίωσης από το Δασαρχείο και την Αρχαιολογία
  10. Με αφορμή την δυνατότητα αυτή τακτοποίησης θα πρέπει να ληφθεί πρόνοια και για υφιστάμενα ηλεκτροδοτημένα φρέατα εντός αστικών περιοχών τα οποία συνεχίζουν να καλύπτουν αρδευτικές ανάγκες και τα οποία θα πρέπει  να αδειοδοτούνται. Σε αυτή την περίπτωση η αναγκαιότητα της άρδευσης μπορεί να πιστοποιείται από την Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής και από τις δηλώσεις ΟΣΔΕ 2011. Η πρόβλεψη αυτή πρέπει να υπάρξει και στις κανονιστικές αποφάσεις που πρόκειται να εκδοθούν με ευθύνη των Περιφερειών το επόμενο χρονικό διάστημα. Παρόμοια πρόβλεψη πρέπει να υπάρξει και για τα αντλιοστάσια που βρίσκονται σε κοίτες ποταμών ή χειμάρρων που είναι νόμιμα ηλεκτροδοτημένα και καλύπτουν αρδευτικές ανάγκες (από επιφανειακά ύδατα) χωρίς να έχουν μεταβληθεί τα τεχνικά και λοιπά χαρακτηριστικά τους ή να μπορούν να επεκταθούν με οποιοδήποτε τρόπο
  11. Επίσης θα πρέπει να προβλεφθεί ρητά ποια υπηρεσία θα παραλαμβάνει και αξιολογεί τις αιτήσεις. Σημειώνεται πως τα περιφερειακά τμήματα υδροοικονομίας δεν είναι στελεχωμένα με γεωτεχνικό επιστημονικό δυναμικό (γεωλόγοι, γεωπόνοι), επομένως είναι αρκετά επίφοβο αν μπορεί να γίνει αξιολόγηση σε αυτά. Σε κάθε περίπτωση μπορεί να γίνεται περιφερειακά παραλαβή και έλεγχος πληρότητας φακέλου και στην συνέχεια διαβίβαση στην διεύθυνση για αξιολόγηση από γεωτεχνικούς
  12. Σε συνέχεια της προηγούμενης παραγράφου θα πρέπει να ληφθεί πρόνοια για την στελέχωση των περιφερειακών τμημάτων υδροοικονομίας με γεωλόγους και γεωπόνους ώστε να μπορούν να αναλάβουν διεκπεραίωση υποθέσεων που σχετίζονται με αντικείμενα υδάτων 
  13. Για λόγους ταχύτερης εξυπηρέτησης των πολιτών οι αιτήσεις μπορεί να κατηγοριοποιηθούν ως ακόλουθα:
  • οι έχοντες άδεια χρήσης νερού θα πρέπει να μπουν απλά σε καθεστώς ανανέωσης, με ότι ήδη ισχύει. Για δύο λόγους για να αποφορτιστούν οι υπηρεσίες αφενός και να τύχουν προτεραιότητας αφετέρου.
  • Οι έχοντες ηλεκτροδοτημένα υδροληπτικά έργα, δηλαδή γεωτρήσεις, φρέατα και από επιφανειακά ύδατα όπως πηγές και ποτάμια. Στην κατηγορία αυτή θα πρέπει να προσκομίζουν μόνο τεχνική έκθεση για την επάρκεια του νερού και ότι άλλα δικαιολογητικά περιέχει ο νόμος
  • Όσοι δεν έχουν τίποτα από τα παραπάνω και διαθέτουν υδροληψίες θα πρέπει να αποδεικνύεται η νομιμότητα του έργου σε σχέση με τη χρονική στιγμή που κατασκευάσθηκε και ποίες ανάγκες ικανοποιεί σήμερα, πάντα με περιβαλλοντική έκθεση από γεωτεχνικό επιστήμονα και υδρογεωλογικά στοιχεία σε περίπτωση που τίθεται ζήτημα επάρκειας των υδατικών πόρων σε περιοχές που είναι υπό καθεστώς περιοριστικών μέτρων όπως αυτά είναι σήμερα σε ισχύ.

 14. Τέλος αναφέρουμε ότι αν και έχουν παρέλθει τρείς μήνες από την έκδοση της εν λόγω Κ.Υ.Α., οι    υπηρεσίες δεν έχουν κατ' ουσία αρχίσει να παραλαμβάνουν αιτήσεις. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να υπάρχει σοβαρός κίνδυνος πολλές αιτήσεις να μην μπορέσουν να υποβληθούν έως 31/12 και στην συνέχεια να ζητούνται πρόστιμα. Ως εκ τούτου μια εξάμηνη παράταση κρίνεται αναγκαία για τις αρδευτικές γεωτρήσεις αφού αυτές αποτελούν πάνω από το 80% των περιπτώσεων

Τέλος πρέπει να αναφερθεί πως είναι εκτός λογικής και νόμου η δυνατότητα ενός αγρότη ή τεχνικού εκπροσώπου χωρίς τα νόμιμα επιστημονικά προσόντα να συντάσσει περιβαλλοντική έκθεση. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά μιας γεώτρησης όπως εκμεταλλεύσιμη και κρίσιμη παροχή άντλησης απαιτούν εξειδικευμένη επιστημονική γνώση και αποτελούν αποκλειστικό γνωστικό αντικείμενο των γεωλόγων - μελών του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. σύμφωνα με το Π.Δ. 344/2000. Επιπλέον ο ορθός επιστημονικά υπολογισμός των προς άρδευση ποσοτήτων πρέπει να γίνεται από γεωπόνους με βάση μεταξύ άλλων τα χαρακτηριστικά μικροκλίματος περιοχής, δομής εδάφους αλλά και της καλλιέργειας. 

Για την Διοικούσα Επιτροπή

Γεροκωστοπούλου 24, Πλατεία Γεωργίου, 26 221 Πάτρα

Τηλέφωνο: 2610 621 346 / Τηλέφωνο/φαξ: 2610 222 377 

e-mail:geotepel@otenet.gr & info@geoteepel.gr

Copyright © 2010 - 2024 ΓΕΩΤΕΕ, Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας | Παράρτημα Πελοποννήσου & Δυτικής Στερεάς Ελλάδας