Loading...
 Start Page
Παρασκευή 09 Δεκ 2011

Ο Σύλλογος Γεωπόνων Ελευθέρων Επαγγελματιών του Νομού Μεσσηνίας απέστειλε στον Γενικό Γραμματέα του Υπ.Α.Α.Τ. την ακόλουθη ανακοίνωση:

Εισαγωγή

Ο Σύλλογος Ελευθέρων Επαγγελματιών Νομού Μεσσηνίας εφαρμόζοντας την τακτική της συνεργασίας, των εμπεριστατωμένων και τεκμηριωμένων προτάσεων για θέματα που απασχολούν τον κλάδο μας όπως η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος στη δράση 1.1 του Μέτρου 214 «Γεωργοπεριβαλλοντικές ενισχύσεις» σας απευθύνει έκκληση να τροποποιήσετε άμεσα την προκήρυξη του μέτρου έτσι ώστε και οι παραγωγοί να εξυπηρετηθούν από τη διαδικασία εφαρμογής του μέτρου αλλά και να μη δημιουργούνται αποκλεισμοί και χειραφέτηση των ενδιαφερομένων με τον εξαναγκασμό τους να οδηγούνται στις ΕΑΣ. Ακολουθεί ανάλυση και τεκμηρίωση κατ άρθρο της πρόσκλησης για τα σημεία που κατά τη γνώμη μας πρέπει να τροποποιηθούν.

Θέμα:  Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για διετή παράταση των σε ισχύ συμβάσεων της δράσης 1.1 «Βιολογική Γεωργία» του μέτρου 214 «Γεωργοπεριβαλλοντικές ενισχύσεις» του προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2007 - 2013

Σχετ:       (α) Την υπ. Αρ. Πρωτ.: 080294/17.11.2011 Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για διετή παράταση Των Σε ισχύ συμβάσεων

               (β) Τις διευκρινίσει σχετικά με το (α) σχετικό

Για το (α) σχετικό παρακαλούμε στην απάντηση των ακολούθων ερωτημάτων.

Παράγραφος 3. Περίοδος υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης

«Περίοδος υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης για διετή παράταση ορίζεται η περίοδος από 29/11/2011 έως 23/12/2011. Η διαδικασία υποβολής περιγράφεται στις παραγράφους 4 και 7 της παρούσας πρόσκλησης. Οι αιτούντες με ΑΦΜ που λήγουν σε 1, 2 και 3 καταθέτουν τις αιτήσεις ενίσχυσης μέχρι 6/12, όσων το ΑΦΜ λήγει σε 4, 5 και 6 μέχρι 14/12, σε 7 και 8 μέχρι 19/12, σε 9 και 0 μέχρι 23/12.»

Πώς είναι δυνατόν να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα υποβολής το οποίο αναφέρεται στην συγκεκριμένη παράγραφο σε συνάρτηση με τα όσα αναφέρονται στην παράγραφο 11. Αξιολόγηση αιτήσεων ενίσχυσης - έγκριση δικαιούχων σημεία β, γ.

«β) Οι καταστάσεις με τους καταρχήν δικαιούχους, επιλαχόντες και απορριπτόμενους δημοσιοποιούνται, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν ένσταση εντός επτά (7) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία της πρώτης δημοσιοποίησης στους Δήμους. Η ένσταση υποβάλλεται στο φορέα υλοποίησης και η εξέτασή της γίνεται εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία υποβολής της. Τα τελικά αποτελέσματα των ενστάσεων θεωρούνται οριστικά και σύμφωνα με τα αποτελέσματα αυτά καταρτίζονται οι οριστικές καταστάσεις των καταρχήν δικαιούχων, επιλαχόντων και απορριπτόμενων.

γ) Η αξιολόγηση των αιτήσεων ενίσχυσης, η έγκριση των δικαιούχων και η υπογραφή των συμβάσεων διετούς διάρκειας πραγματοποιείται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στα άρθρα 10, 11 και 12 της ΚΥΑ υπ. αριθ. 079833/24.10.2011 (ΦΕΚ 2366/Β΄/25.10.2011) . Σημειώνεται ότι η περίοδος δέσμευσης των δικαιούχων παράτασης δεν μπορεί να εκτείνεται πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2013.»

Πώς είναι δυνατόν οι συμβάσεις να έχουν υπογραφεί μέχρι τις 31/12/2011 για να ισχύσει η διετής σύμβαση?

5.β. Τομείς παρέμβασης

«Δεν έχουν δικαίωμα ένταξης στη Δράση 1.1 συνιδιόκτητα αγροτεμάχια.»

Δεν υπάρχει λόγος να ισχύσει αυτό εφόσον μπορεί να εξασφαλιστεί η κατοχή με παραχώρηση ή ενοικίαση του συνόλου του αγροτεμαχίου στον αιτούντα.

6.Α. Δικαιούχοι με δικαίωμα παράτασης - Κριτήρια Ένταξης

«Είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ΜΑΑΕ). Ο έλεγχος για την εγγραφή στο ΜΑΑΕ γίνεται μηχανογραφικά».

Η υποχρέωση της εγγραφής να πρέπει να πληρείται κατά την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης.

6.Β.ΙΙ Κριτήρια Επιλογής:

1. Ειδικά κριτήρια

«Παραγωγός βιολογικών ζωοτροφών 10 μόρια»

Πριμοδοτείται κάποιος με 10 μόρια για καλλιέργειες τις οποίες τελικά δεν θα μπορέσει να εντάξει στην συγκεκριμένη πρόσκληση γιατί πιθανότατα έχει λήξει η περίοδος δεσμεύσεων του. Είναι ένα κριτήριο το οποίο είναι αμφίβολο αν θα χρησιμεύσει στον πραγματικό διαχωρισμό των παραγωγών ή αν συμβάλει στους τελικούς σκοπούς του προγράμματος.

«Παραγωγός ζωικών βιολογικών προϊόντων»

Όλοι οι υποψήφιοι είναι παραγωγοί βιολογικών προϊόντων συνεπώς δεν συμβάλει στον διαχωρισμό των παραγωγών.

7. Υποβολή Αιτήσεων Ενίσχυσης - Απαιτούμενα Δικαιολογητικά

3. Σχέδιο Περιβαλλοντικής Διαχείρισης (ΣΠΔ) διετούς διάρκειας

«Το ΣΠΔ δύναται να συνταχθεί είτε από τον ενδιαφερόμενο είτε από σύμβουλο.»

Πώς είναι δυνατόν ο παραγωγός να μπορεί να συντάξει και να υπογράψει ΣΠΔ. Με ποια επιστημονικά κριτήρια δύνεται αυτή η επιλογή και για ποιο λόγο απαξιώνεται η επιστημονική εγκυρότητα του Γεωπονικού Κλάδου. Η σύνταξη και η υπογραφή του ΣΠΔ θα έπρεπε να γίνεται υποχρεωτικά και αποκλειστικά από Γεωτεχνικό μέλος του ΓΕΩΤΕΕ. Η αναφορά σε σύμβουλο χωρίς να αναφέρεται σε συγκεκριμένες ειδικότητες είναι ανεπιτυχής και δημιουργεί συγχύσεις. Θα ήταν για παράδειγμα να γίνει δεκτό ΣΠΔ το οποίο υπογράφεται από λογιστή ή/και μηχανολόγο? Θα πρέπει άμεσα να αναθεωρηθεί το συγκεκριμένο σημείο και να γίνει υποχρεωτική η υπογραφή του ΣΠΔ από Γεωτεχνικό.

9. Ύψος Ενίσχυσης

«ε. Για την αποφυγή επικάλυψης μεταξύ πρώτου και δεύτερου πυλώνα, δεν είναι δικαιούχοι της πρόσθετης ενίσχυσης ελαιολάδου και επιτραπέζιων ελιών κατά τα έτη 2010, 2011 και 2012 όσοι γεωργοί συγχρηματοδοτούνται για τις ίδιες δράσεις και για το ίδιο έτος ενίσχυσης στο πλαίσιο της Δράσης 1.1 του Μέτρου 2.1.4. του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013.»

Απλά ενημερωτικά σας αναφέρουμε ότι για τους ελαιοκαλλιεργητές εκτός της μείωσης της οικονομικής ενίσχυσης ανά στρέμμα (από 72,2 σε 37,00 ευρώ) η εφαρμογή της συγκεκριμένης παραγράφου συμβάλει στην περαιτέρω μείωση της οικονομικής ενίσχυσης που ελάμβαναν. Σε σχέση με την προηγούμενη ελαιοκομική περίοδο θα λάβουν 50,00 ευρώ περίπου λιγότερα το στρέμμα (μείωση στρεμματική ενίσχυσης και απώλεια ποιοτικού παρακρατήματος) και όσοι από αυτούς είναι σε περιοχή ΠΟΠ σε σχέση με την φετινή χρονιά θα λάβουν λιγότερα (65,2 ευρώ / στρέμμα). Είναι προφανές ότι πρόκειται για μια τρομερή μείωση την οποία πρέπει να γνωρίζεται για να διορθώσετε το συγκεκριμένο γεγονός με την άρση της σχετικής απαγόρευσης ή/και την λήψη συμπληρωματικών μέτρων ενίσχυσης στις συγκεκριμένες περιπτώσεις.

«Πίνακας: Το ύψος ενίσχυσης ανά καλλιέργεια σε €/Ha/έτος για τη δράση 1.1»

Στην οικονομική ενίσχυση προβλέπεται και 15 ευρώ ανά εκτάριο σαν δαπάνες στήριξης. Θεωρούμε το ποσό αν όχι εξευτελιστικό ρεαλιστικά πολύ μικρό για να καλύψει τις ανάγκες μια πραγματικής και ουσιαστικής τεχνικής στήριξης. Αναλογιστείτε ότι ένας σύμβουλος ο οποίος θα συνεργάζεται με έναν ελαιοπαραγωγό ο οποίος θα εκμεταλλεύεται 100 στρέμματα θα πρέπει σαν αμοιβή να λάβει (σύμφωνα με τα όσα αναφέρεται) 150,00 ευρώ συν ΦΠΑ. Ενώ για μια γεωργική εκμετάλλευση των 20 στρεμμάτων που είναι και ο μέσος όρος η τιμή διαμορφώνεται σε 30 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Με την αμοιβή αυτή θα πρέπει να καλύψει τις μετακινήσεις του (τουλάχιστον 2 - 3 ανά έτος), την απόσβεση του εξοπλισμού που θα χρησιμοποιήσει, την επικοινωνία με τον παραγωγό και φυσικά να μείνει και οι αμοιβή του για τις γνώσεις και τις υπηρεσίες που προσφέρει. Προφανώς το ποσό αυτό είναι εξευτελιστικό και θα πρέπει άμεσα να το αναθεωρήσετε προς τα πάνω. Εκτός και αν δεν επιθυμείτε την πραγματική στήριξη στο χωράφι αλλά την στήριξη μόνο στα τιμολόγια και στα χαρτιά.

Για το (β) σχετικό παρακαλούμε στην απάντηση των ακολούθων ερωτημάτων.

Δικαιούχοι με δικαίωμα παράτασης είναι όσοι έχουν αγροτεμάχια στα οποία δεν έχει λήξει η περίοδος δέσμευσης και τηρούν τις συμβατικές υποχρεώσεις τους μέχρι και την ημερομηνία δημοσιοποίησης της παρούσας Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος. Ως ημερομηνία πρώτης δημοσιοποίησης της παρούσας Πρόσκλησης θεωρείται η ημερομηνία ανάρτησης της στο «Διαύγεια» με αριθμό Α.Δ.Α. 457Β-ΙΣΕ, δηλαδή η 18η Νοεμβρίου 2011.

Η εφαρμογή της παραγράφου αυτής θα έχει σαν αποτέλεσμα μεγάλο ποσοστό εκτάσεων να μείνουν εκτός του προγράμματος στην παρούσα πρόσκληση. Ιδιαίτερο πρόβλημα θα δημιουργηθεί με τους παραγωγούς οι οποίοι είχαν και έχουν καλλιέργειες των οποίων η περίοδος δέσμευσης των συμβατικών υποχρεώσεων τους έχει λήξει (αροτραίες κτλ) ενώ παράλληλα έχουν και καλλιέργειες των οποίων οι δεσμεύσεις δεν έχουν λήξει (π.χ. ελιές). Οι παραγωγοί αυτοί δεν μπορούν να κάνουν αίτηση για το τμήμα της εκμετάλλευσης για το οποίο οι δεσμεύσεις έχουν λήξει ούτε στην παρούσα πρόσκληση ούτε να θεωρηθούν δικαιούχοι για τις καλλιέργειες αυτές σε περίπτωση νέας πρόσκλησης ενδιαφέροντος για ένταξη νέων αγροτεμαχίων ακόμα και αν δεν έχουν κάνει αίτηση ενίσχυση στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης (σύμφωνα με τις διευκρινήσεις).

Σας εφιστούμε την προσοχή στο σημείο αυτό και σας ζητούμε να επανεξετάσετε το συγκεκριμένο σημείο έτσι ώστε οι παραγωγοί να έχουν το δικαίωμα να κάνουν αίτηση για το σύνολο της εκμετάλλευση τους αν όχι στο παρόν μέγεθος τουλάχιστον σε αυτό είχαν όταν είχαν υπογράψει την προηγούμενη σύμβαση.

Παράγραφο 2 Παραλαβή εντύπου αίτησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

«Οι ενδιαφερόμενοι - υποψήφιοι δικαιούχοι διετούς παράτασης, αφού λάβουν γνώση των όρων και προϋποθέσεων για διετή παράταση των συμβάσεων που βρίσκονται σε ισχύ στη δράση 1.1 «Βιολογική γεωργία», προσέρχονται στη ΔΑΟ της αιρετής Περιφέρειας ή στη ΔΑΟΚ της οικείας Περιφερειακής Ενότητας εφόσον υπάρχει σχετική εξουσιοδότηση καθώς και στις κατά τόπους Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΑΣ), και προσκομίζοντας μόνον το ΑΦΜ τους, παραλαμβάνουν το έντυπο της αίτησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, με προεκτυπωμένα τα στοιχεία τους και τα στοιχεία της εκμετάλλευσής του, όπως αυτά έχουν καταχωρηθεί στην βάση δεδομένων της ενιαίας ενίσχυσης (ΑΕΕ) του έτους 2011.»

Δεν είναι εύκολο να κατανοήσουμε την λογική του να πρέπει κάποιος να μεταβεί στην πρωτεύουσα της περιφέρεια για να παραλάβει τα απαραίτητα έντυπα και στην συνέχεια να μεταβεί στην πάλι στην πρωτεύουσα της περιφέρειας για να τα ξαναυποβάλει. Η διαδικασία αυτή προσθέτει κόπο, χρόνο και κόστος στους παραγωγούς και δεν έχει κανένα σε εμάς ορατό όφελος για κανέναν από τους εμπλεκόμενους στην διαδικασία υλοποίησης του προγράμματος ή/και για το ίδιο το πρόγραμμα.

Δεν είναι επίσης εύκολο να κατανοηθεί για ποιο λόγο κατευθύνονται οι παραγωγοί στις τοπικές ενώσεις για την παραλαβή της προεκτυπωμένης αίτησης εκδήλωση ενδιαφέροντος ούτε βέβαια μπορούμε να κατανοήσουμε τον λόγο για τον οποίο οι ενώσεις θα χρησιμοποιηθούν σαν φορείς υλοποίησης τους προγράμματος.

Οι προτάσεις μας για το συγκεκριμένο σημείο είναι:

Μοναδικός φορέας υλοποίησης να οριστούν οι Διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης & Οικονομίας των Περιφερειακών Ενοτήτων. Οι υπηρεσίες αυτές έχουν στελέχη με πολυετή εμπειρία, τα οποία πολλά θα μπορούσαν να προσφέρουν στην επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος αν τα κεντρικά όργανα ελάμβαναν υπόψη τους την γνώμη τους. Δεν είναι δυνατόν να αδρανοποιούνται τα στελέχη αυτά και να συγκεντρώνεται το σύνολο των αιτήσεων σε μια υπηρεσία η οποία είναι ήδη υποστελεχωμένη. Αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα και καθυστερήσεις κατά την διαδικασία ελέγχου των αιτήσεων.

Ο παραγωγός ή ο σύμβουλος γεωπόνος του να μπορούν να εκτυπώνουν τις προεκτυπωμένες αιτήσεις με τρόπο ανάλογο με αυτόν που χρησιμοποιήθηκε για την εκτύπωση των βεβαιώσεων για την εφορία (με εισαγωγή ΑΦΜ και στοιχείων από την ταυτότητα). Αυτό θα συντελέσει στην μικρότερη ταλαιπωρία και στην κατανομή της εργασίας σε περισσότερα σημεία προσφέροντας ευελιξία και ταχύτητα στην διαδικασία.

«Εφόσον συμπληρώσουν πλήρως την αίτηση ενίσχυσης, όπως περιγράφεται στη συνημμένη Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, την υποβάλλουν στη ΔΑΟ της αιρετής Περιφέρειας ή στη ΔΑΟΚ της οικείας Περιφερειακής Ενότητας εφόσον υπάρχει σχετική εξουσιοδότηση καθώς και στις κατά τόπους Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΑΣ). Οι αιτούντες μετά την κατάθεση της αίτησης ενίσχυσης λαμβάνουν ηλεκτρονικό πρωτόκολλο από το μηχανογραφικό σύστημα. Αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος η οποία δεν έχει προεκτυπωθεί από το μηχανογραφικό σύστημα δεν γίνεται αποδεκτή.

Οι φορείς υλοποίησης καταχωρούν τα στοιχεία των αιτήσεων ενίσχυσης στο μηχανογραφικό σύστημα και ειδικά για την καταχώρηση των καλλιεργειών της ΑΕΕ στο Σχέδιο Περιβαλλοντικής Διαχείρισης (ΣΠΔ) χρησιμοποιούνται οι κωδικοί του Παραρτήματος 2 του παρόντος εγγράφου.»

Οι προτάσεις μας για το συγκεκριμένο σημείο είναι:

Η καταχώρηση των στοιχείων ενίσχυσης στο μηχανογραφικό σύστημα να γίνεται από τους συμβούλους γεωπόνους. Το σύστημα αυτό θα έχει το πλεονέκτημα ότι ο συντάκτης του περιβαλλοντικού σχεδίου θα είναι υπεύθυνος για την τελική καταχώρηση τον στοιχείων στο σύστημα. Η χρησιμοποίηση αυτού του συστήματος θα συμβάλει στην μείωση της απασχόλησης του προσωπικού των Διευθύνσεων Αγροτικής Ανάπτυξης & Οικονομίας των Περιφερειακών Ενοτήτων στο κομμάτι αυτό και θα τους επιτρέψει να αφιερωθούν μόνο στην αξιολόγηση των προτάσεων επιταχύνοντας την όλη διαδικασία και επιμηκύνοντας το χρόνο στον οποίο θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα και θα υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις. Μετά την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης οι φυσικοί φάκελοι θα μπορούν να κατατίθενται στις περιφερειακές ΔΟΑΚ εντός 3 ημερών. Σας υπενθυμίζουμε ότι ανάλογη διαδικασία είχε ακολουθηθεί στο Μέτρο 123 και παρά τον μεγάλο όγκο αιτήσεων (σε σχέση με το πρόγραμμα της βιολογική Γεωργία), είχε λειτουργήσει σε ικανοποιητικό βαθμό όπως επίσης κάτι ανάλογο είχε πραγματοποιηθεί και στο πρόγραμμα των Σχεδίων Βελτίωσης καθώς και σε όλα τα προγράμματα του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Με την πρόταση αυτή περιορίζεται το χρονικό διάστημα της όλης προκήρυξης γιατί ουσιαστικά αδρανοποιείται τα όσα αναφέρονται στην παράγραφο 3 και αυτό το χρονικό διάστημα δεν είναι απαραίτητο να υπάρξει.

Παράγραφο 3. Μεταφορά των αιτήσεων ενίσχυσης από τις ΕΑΣ στις ΔΑΟ ή ΔΑΟΚ εφόσον υπάρχει σχετική εξουσιοδότηση

«Οι αιτήσεις ενίσχυσης που υποβάλλονται στις ΕΑΣ, αφού καταχωρηθούν στο μηχανογραφικό σύστημα του γεωργοπεριβαλλοντικού μέτρου, διαβιβάζονται εντός 10 ημερών από την κατάθεσή τους και με ευθύνη δική τους, στις αρμόδιες ΔΑΟ ή ΔΑΟΚ εφόσον υπάρχει σχετική εξουσιοδότηση.»

Σας παρακαλούμε να μεριμνήσετε  για την επίλυση όλων όσων από τα παραπάνω είναι δυνατόν να επιλυθούν άμεσα και σας γνωρίζουμε την πρόθεση μας να προβούμε σε δημοσιοποίηση προς το κοινό της ευρύτερης περιφέρειας μας για τα προβλήματα, τα λάθη και τις εξαιρέσεις της πρόσκλησης και γενικότερα του προγράμματος με κάθε σε εμάς πρόσφορο μέσο. Φυσικά ευελπιστούμε όταν προβούμε στη δημοσιοποίηση αυτή να αναφέρουμε όσο τον δυνατόν λιγότερα μετά από τη παρέμβασή σας και την επίλυση αυτών καθώς και να αναφερθούμε στην θετική σας συμβολή στην κατεύθυνση αυτή.

Περιμένουμε την άμεση απάντηση σας για όλα αυτά.

Με Εκτίμηση για το ΔΣ

              Βορβίλας Ιωάννης                                                                         Ζωντανός Απόστολος

                    Πρόεδρος                                                                                    Γραμματέας

Γεροκωστοπούλου 24, Πλατεία Γεωργίου, 26 221 Πάτρα

Τηλέφωνο: 2610 621 346 / Τηλέφωνο/φαξ: 2610 222 377 

e-mail:geotepel@otenet.gr & info@geoteepel.gr

Copyright © 2010 - 2024 ΓΕΩΤΕΕ, Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας | Παράρτημα Πελοποννήσου & Δυτικής Στερεάς Ελλάδας